dissabte, 17 de novembre del 2007

El Nadal 2.0

Sí, sí, ja sé que tot just comencem novembre, però ja veuràs quan arribi el Nadal. Només de pensar-ho mira com em poso:

[Avís: aquesta és una història tan terrorífica com real. La generació de les casetes adossades té una imaginació 2.0]


Escolta, ja sabeu que ve el Nadal, no?. És terrible, una colla de parenoels han envaït el veïnat. Sí, espantós. Parenoels pujant per les parets de les cases, parenoels penjant de les terrasses, parenoels colant-se per les finestres, parenoels abraçats (i rostits) a les xemeneies. Collons, fins i tot els gnoms de jardí ho troben hortera.

Però no només això, està tot farcit d'immenses pinyes pintades amb esprai daurat i purpurina, mitjons vermells de gegant penjats de les portes, boles de colors, ramets d’avet posadets en forma de cor, i llumetes i estrelletes per tot arreu. Quins plastes, tu! Sí fins i tot hi ha alguna casa que sembla un puticlub (amb perdó, eh), és que es foten neons i tot! Terrorífic.

Jo agafaria un parenoel d'aquests, li posaria la bola més gran que trobés a la boca, i el penjaria dels coll•"$•"%! És que el Nadal en aquest barri em pot. L'altre dia ho pensava, si això m'hagués agafat amb 10 anys i amb algun amic a la vora, haguéssim fet estralls amb tota aquesta parafernàlia. On estan els nens gamberrets quan se'ls necessita??

Hòstia, però potser heu sucumbit a tot això. La gent té criatures i és clar, se'ls hi capgira el cervell. Escolteu, si us heu passat al tunning nadalenc no passa res, em van educar per respectar totes les opcions, fins i tot les que passen per penjar ninots de talla humana i barba blanca, ataviats amb robes vermelles, i que es gronxen desmanegats de les finestres de la gent més respectable.


"Jingle bells, jingle bells jingle all the time"

Enteneu-me, davant de casa en tinc un de metre vuitanta i mig decapitat pels cops que el vent li fot contra la paret. Fot una impressió. Tios, jo de petit, la nit de reis, quasi no podia ni dormir del cague que me fotia que tres paios i tres camells, per molt bones intencions que portessin, entressin a casa i es fotessin les copetes de vi i l'arròs que els meus pares els deixaven. Doncs imagineu-vos el crios d'aquest barri veient aquests humanoides vermells i malgirbats que es volen colar per tot arreu. Coi, que són una colla de fiambres mutants! N'hi ha de mancos, altres amb els peus del revés, un que vaig veure amb una lesió espinal de cuidado, i a algun altre que li penja el cap i encara riu el desgraciat. Un espectacle grotesc. Pobres criatures.


Per cert, bon Nadal, va. Però el parenoel, que s’integri, tu:

El ritme en una presentació

Sense ser cap entès en la comunicació, ni molt menys, després de veure aquesta xerrada del Larry Lessing, crec alguns en podrien(m) aprendre una mica, del seu "show" (pel que fa a la comunicació, deixant de banda el tema de la presentació):



M'ha impressionat el seu sentit del ritme, fins i tot en la seva entonació. Amb un recolzament audiovisual perfecte, sobretot per l'èmfasi que posa en algunes paraules i conceptes, quan aquests apareixen sobreimpressionats a la pantalla gegant (en fons negre, al centre, sense res més) just en el moment en que les pronuncia.

També el fet de començar amb tres històries, amenes i contextuals, per tal d'introduir i interessar l'audiència en el fons del que vol transmetre.

En contraposició, les presentacions de la generació "PowerPoint", amb diapositives estàtiques, i amb algunes animacions esporàdiques que no aporten res, sovint només serveixen perquè el públic se les miri per sobre per tal d'estalviar-se escoltar atentament al conferenciant de torn.

Potser aquest és un exemple massa proper al "show", amb algun tall de vídeo superflu, però crec que aporta idees interessants.

El bicing (en serio, va)

Després de desfogar-me una mica (veure: Bicicleting), ara vaig a escriure més seriosament, va.


El que m’ha agradat:
  • La idea: és fantàstic disposar d’un transport públic com aquest. A veure si així s’amplia la xarxa de carrils bici i ens creiem de veritat que és un transport viable i còmode.
  • El preu: 6€ l’any en període d’oferta. Ara són 20€ i pico. Que està prou bé.
  • La experiència, en general: a mi m'agraden molt les bicis però mai m'hauria imaginat circular-hi pels carreres de Barcelona.

El que no em convenç:

  • Fa uns mesos vaig rebre a casa el plànol, però ara, les parades ja no acaben de quadrar (algunes han desaparegut o han estat canviades de lloc). Tot i que això tampoc és criticable, si es deu a millores. Això sí, l’altre dia vaig estar com mitja hora, de parada en parada, per trobar una bici lliure. Ja ho sé, ja ho sé, el preu de l’èxit. Però vaja, que tenen uns mesos per ampliar-ho, eh. No més.
  • Les parades no es veuen a la distància. Si no te la coneixes, hi has d’estar bastant a sobre per distingir-la. Sobretot quan no hi ha gaires bicis disponibles, que és el que més es veu. Així que proposaria:
  • Millorar la visibilitat.
  • Afegir un indicador, també visible a la distància per saber si queden bicis o no (i en bon estat, clar).
  • La informació que es proporciona a les parades, que es escadussera. No t'explica gairebé res. Jo tenia entès que si no hi havia bicis (o llocs buits) en una parada, amb la pantalleta podies consultar en quina parada de més a prop en podies trobar una. Cosa que res de res. En canvi, només hi ha un adhesiu amb un mapa petitet on trobar la parada del costat.
  • Retrovisors i llums. Home, si hem de circular per la calçada (que sembla raonable), no pot ser que estem tan indefensos. En comparació amb una moto:
  • Els conductors de vehicles a motor no estan acostumats a compartir via amb la bici.
  • No duem cap mena de casc ni cap protecció.
  • No disposem de retrovisors.
  • No tenim intermitents. Ni llums (P.D.: calla, que em sembla que si que en duen de llum, tot i que diuen que no sempre funcionen. Al no circular de nit no m'hi havia fixat).
  • Les rodes són petites i la direcció és molt sensible a imperfeccions de la calçada (ben habituals, per cert). Així que no et pots anar girant, per mirar que no t’atropellin, mentre senyalitzes amb el braç que vols girar. És impossible.

  • Com a transport públic, crec que s’haurien de posar retrovisors (almenys un, a l’esquerra) i una il·luminació en condicions (amb bateria i amb dinamo, també. Que ja posats les podríem connectar a la xarxa elèctrica per donar un cop de mà a Endesa).

divendres, 16 de novembre del 2007

El ciclostil és el futur

Aquí podem veure al tímid, insegur i sense sentit del ritme, Larry Lessing fent la seva austera i avorrida xerrada sobre la propietat intel·lectual ("How creativity is being strangled by the law"):



No ens poden limitar el dret de reproducció. Hòstia!

Ens hem de posar a ciclostilar Internet. Va, passa-ho.

I espera't, perquè diuen que les grans majors nordamericanes aposten pel Cinexin. Sí si, res de Blue-Ray ni d'HD-DVD, es veu que les properes estrenen de Hollywood ja aniran en aquest format tan nostrat (però en la seva versió Super, és clar. La normal només reproduirà pelis del "Pluto").

Doncs jo tenia una peli d'aquestes i es veia de puta mare, la veritat. Endavant, enrere. Més ràpid, més a poc a poc. Fins i tot la podies reproduir a la cara de ton pare que, estoic, es deixava fer. Una passada.

Suposo que ja hi haurà un hacker mirant-s'ho, no? Seria l'hòstia tenir el Cinexin gratis!

No poden posar límits a la nostra imaginació. Hòstia!

Ara que, els de la SGAE ja pidolen un cànon per volta de manivela. Aixafa guitarres!


[Ah, avís: tots els drets cedits (però sense passar-se), excepte pel ciclostil. Que em vull "forrar" a base de bé]

[Iep! A veure, qui té les mans empastifades de tinta? Cony de pirates..]

Expectatives


A mi m'ha fet gràcia l'acudit, però si no és el cas doncs cap problema. Ara bé, si no ho acabeu d'entendre, aquí podem veure un paio molt elegant fent una xerrada amb el títol "The paradox of choice":



On ve a dir:
  • Com més opcions tens, més expectatives sorgeixen.
  • Com més opcions i més expectatives, més difícil és triar.
  • Com més expectatives, més difícil d'acomplir-les i, conseqüentment, més possibilitats de decepció.
  • I si hi ha decepció, la culpa ja no és del qui ha dissenyat allò que has adquirit (com passava abans, on hi havia moltes menys "coses"), la culpa és teva! Per no haver triat bé. Burro!

Bicicleting, no?

Fantàstic el Bicing, eh! Quina gran cosa.

Ara que, el nom el deu haver posat el mateix hortera que el del “Vueling”, clar. Va no, que no està tan malament.

I com mola ser un biopijo, tu. Vas tot ufanós per la ciutat amb una cara d’ecologista que no pots amb ella. Et mires els cotxes contaminants i penses, “però què marrans que sou! En canvi, jo, en bici sóc més guapo i tot”.


Però és clar, abans l’has de trobar, la bici. L’altre dia em vaig recórrer mitja Barcelona fins a trobar una parada amb un vehicle full-equip (és a dir, amb tot el tema cargols, rodes, cadena i cistelleta a lloc).

El colmo va ser que a la parada número dos em vaig trobar amb un altre biopijo que buscava tema. I allí estàvem els tres: la parada buida, el biopijo, i jo (un altre bioburro d’aquests). Per moments, Barcelona s’anava fent petita a mesura que se’ns estarrufaven les ales de biopajarus en recerca de bici femella (vull dir, vermella). Vam escopir a terra, com a les portes del Saloon (bé, a mi se’m va quedar la baba penjant del llavi, però vaja). I allí va començar el joc de veure qui troba la propera bici. Fas veure que vas cap a una parada, i pam! Et fots a córrer a base de bé cap a la de l’altre cantó; o bé dissimules fent veure que això de la bici no va amb tu, que només miraves per curiositat i que, en realitat, a tu només et van els tricicles verds.

Bé, després d’unes maniobres per treure-me’l de sobre, inicio el vol rasant cap a la propera estació. I tatxan! Detecto la presa. Una sola bici i 19 llocs buits al voltant. Quin caramelet, tu. M’aturo al semàfor (tampoc era qüestió de morir esclafat allí mateix), i quan ja em trobo creuant, a 2 metres de la bici més mona que havia vist mai, va i m’apareix l’altre biopijo d’entremig d’uns arbustos, i s’abraona contra el pal-plafó de la parada per passar la seva targeteta bicing superguai abans que la meva. I sí, s’endu el gat a l’aigua davant dels meus nassos. Es calça la bici i mentre s’allunya m’espeta un “Sorry amigo” que em fa una gràcia que encara me'n ric de la gràcia que em fa. Però és clar, el paio era un estranger cosmopolita, ben plantat, vestit de “moderniqui” i amb aquesta vessant de biopijo, que no vaig poder fer més que admetre que se la mereixia més que jo, un trist català emprenyat que no cal que dugui l'adhesiu del burro, perquè ja és un burro tot ell. Què havia de fer. Res, arronsar les espatlles i girar cua.


Però al final vaig aconseguir una bici, sí. Em cordo bambes, cinturó i jaqueta, em creuo la bandolera, i prenc fermament el manillar; poso peu dret al pedal dret i peu esquerra al pedal esquerra, com toca; faig un reconeixement visual; i m’impulso! M’impulso amb força! I corro, navego, solco per l’acera amb els cabells voleiant. “Que sostenible que sóc, collons!”, volia cridar. Però no sé, quan portava dos metres vaig percebre que alguna cosa no rutllava. La bici semblava no voler anar al meu ritme. Una bicing cansina, pensava. I aleshores em vaig decidir a pedalar amb més força. “Veuràs tu, maca” vaig murmurar. Les meves cames, amunt i avall, es movien a un ritme frenètic, talment com pistons d'un motor d'explosió. Un ritme però, inversament proporcional a la velocitat que adquiria. Les meves cames, al llindar del desmembrament, ja no podien ni seguir els pedals, que em volien deixar enrere els cabrons. I Plof! Quan finalment vaig caure a terra (lateralment, desplomat), encara pedalava jo.

D’això, comproveu sempre que la cadena estigui a lloc, feu-me el favor.

Bé, val a dir que finalment vaig aconseguir una altra bici en condicions. No sense abans haver intentat arrabassar el tricicle d’un nano torracollons que passava per allí mofant-se de la meva desgràcia. Que cabrons els nens, per cert.


Però passat el tràngol inicial, el trajecte va ser fantàstic, sí senyor. Era el rei de la carretera.

Això sí, quan l'Indurain que portes dins descavalca de la merdeta de bici de rodes petites que dus a sota, els quàdriceps se’t foten durs com a roques. I sues! Sues a dojo com un garrí. Camines rígid com en Robocop i sues com un porc engreixat amb Clembuterol. És fantàstic. Aquella cara de biopijo que et feia més guapo i tot se’t cau per terra i rodola pel bell mig de la calçada fins que, a la sortida d’un semàfor, mitja Barcelona motoritzada et passa per sobre sense contemplacions. Primer t’aixafen ciclomotors amb casc de Calimero (inclosa una “Derbi Variant - Campeona del Mundo”), després motos i motos amb sidecar, passant per cotxes, cotxassos, cotxes oficials, camionetes, camionets, camions, tràilers, autobusos, autocars, i finalment un microcotxe pelacanyes d’aquells sense carnet.

I allí estàs tu. Que no pots ni acostar-te a menys de 100 metres de la gent “civilitzada”. I és clar, ves a explicar-los que si ets super-guai i mega-modern i que si no contamines i tot això. Però que a canvi, tens la cara morada de congestionat que vas, que dus una capa de 4kg de pol·lució que has anat recollint mentre circulaves darrera de l’autobús dels collons, que et mous com l’Al Gore (per cert, heu vist que embotit que està el tio? Està apretat en sí mateix. És que és gros i apretat, no sé) i que fots una pudor que espanta al més deixat dels homeless.

Jo proposo, què sé jo, un Rexona gegant que et polvoritzi de dalt a baix. O que fotin unes dutxetes al costat de cada parada, tu. No sé, trobo que fomentaria la neteja, els bolets, i les relacions socials. Tot i que potser haurien de posar-li una ve baixa al davant del nom, no? I deixar-ho en “vicing”.


Com diria l’“Espin”, això és el retrofuture! Una onada d’“humanitat” està a punt d’envair les nostres ciutats. Tornem a l’era de la catipén, sí senyor!


Visca el bicing!

El català emprenyat

"Cagun l'hòstia! (..) No?"